دلایل سایه روشن فرش
نوشته شده توسط : وازگن آوانسیان

آیا متوجه بخش هایی از فرش خود شده اید که روشن تر یا تیره تر از بقیه به نظر می رسند؟ در نگاه اول، ممکن است فکر کنید که لکه دار شده یا محو شده است، اما چیزی که به احتمال زیاد می بینید، خم شدن پرز ها است. پدیده ای که زمانی رخ می دهد که بخش های خاصی از پرز در برابر "دانه" طبیعی فرش قرار می گیرد. این پدیده به سایه دار شدن فرش شناخته می شود. در این مطلب، ما به انواع مختلف خم شدن پرز فرش و کارهایی که می توانید برای به حداقل رساندن اثرات آنها انجام دهید، خواهیم پرداخت.

سایه روشن فرش

انواع خم شدن پرز فرش

سایه‌ دار شدن فرش اثر کلی روشن‌کننده یا تاریک‌کننده است که وقتی الیاف فرش در نواحی خاصی در جهت مخالف بقیه توده قرار می‌گیرند، دیده می‌شود. سایه دار شدن در فرش‌های پرز بریده یک اتفاق عادی در نظر گرفته می‌شود و پس از جاروبرقی، تمیز کردن فرش یا تردد پا بیشتر قابل توجه است. ادغام (معروف به واترمارکینگ) نوعی سایه فرش است که در نواحی تصادفی و اغلب گرد رخ می دهد و جلوه ای ایجاد می کند که در آن فرش خیس به نظر می رسد. علیرغم تحقیقات گسترده از سوی تولیدکنندگان فرش، علت دقیق جمع شدن فرش به طور کامل شناخته نشده است. چیزی که به خصوص گیج کننده است این است که حتی پس از تعویض فرش، اغلب در همان قسمت های فرش جدید جمع شدن اتفاق می افتد.

معکوس کردن پرز (با نام مستعار ساید کبریت) نوعی سایه دار شدن است که زمانی اتفاق می افتد که دو تکه فرش بدون توجه به جهت طبیعی پرز کنار یکدیگر قرار بگیرند. در نتیجه، پرز روی هر یک از بخش‌های متصل ممکن است در جهت‌های متفاوتی برود و در نتیجه یک اثر سایه‌ ای شکل در مقیاس بزرگ ایجاد می‌شود که بیشتر در درزها نمایان است.

له شدن فرش زمانی اتفاق می افتد که یک فرش برای مدت طولانی پیچیده شود (همانطور که در مورد اکثر فرش ها در حین حمل و نگهداری رخ می دهد). وزن رول فرش باعث می شود قسمتی از پرز مسطح شود ("له شده") که بعداً به صورت نواری آشکار در عرض فرش ظاهر می شود.

اما مقصر سایه دار شدن فرش کیست؟

صاحبان خانه گاهی اوقات تصور می کنند خم شدن پرز نتیجه نقص سازنده یا خدمات ناکارآمد قالیشویی است. واقعیت این است که سایه ایجاد شده روی فرش، پدیده طبیعی همراه با فرش تلقی می شود نه عیب. فقط برگشت پرز و له شدن فرش دلایل مشخصی دارند و هیچ ربطی به تولید یا تمیز کردن فرش ندارند.

خم شدن پرز فرش

برای خم شدن پرز فرش چه کاری می توانید انجام دهید؟

اکنون که انواع مختلف انحراف پرز فرش را می شناسید، احتمالاً می خواهید بدانید که برای جلوگیری یا رفع آن چه کاری می توانید انجام دهید. در اینجا چند نکته وجود دارد:

سبک فرشی را انتخاب کنید که کمتر مستعد خم شدن پرز باشد. سایه و شرایط مشابه بیشتر در فرش های با پرزهای متراکم رخ می‌دهد. برای به حداقل رساندن سایه، یک سبک فرش مانند حلقه متقارن یا فریز را انتخاب کنید. رنگ روشن تری انتخاب کنید. سایه و جمع شدگی روی فرش‌های با رنگ روشن کمتر قابل توجه است. یکی دیگر از گزینه های خوب، یک فرش دو رنگ است که الیاف روشن تر و تیره تر را برای کاهش تنوع سایه ترکیب می کند.

له شدگی فرش را درمان کنید. در حالی که له شدن فرش اغلب با گذشت زمان خود به خود درست می شود، راه حل سریع تر اصلاح آن با استفاده از بخار یا آب گرم است. در موارد حاد، ممکن است چند روش لازم باشد تا الیاف خرد شده فرش به طور کامل زنده شوند.

از یک متخصص کمک بگیرید. از آنجایی که معکوس شدن پرز معمولاً به دلیل قرارگیری اشتباه ایجاد می شود، چیدن صحیح فرش با توجه به پرزها و دقت بالا می تواند احتمال وقوع آن را کاهش دهد.

رهایش کنید. خارج از موارد ناشی از خطای نصب، اکثر اشکال سایه دار شدن فرش طبیعی در نظر گرفته می شوند. با در نظر گرفتن این موضوع، ممکن است ساده ترین راه حل این باشد که شما به سادگی با این ویژگی فرش خود کنار بیایید.





:: برچسب‌ها: فرش، پرز فرش، خم شدن پرز فرش، سایه دار شدن فرش، له شدن فرش ,
:: بازدید از این مطلب : 233
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
تاریخ انتشار : دو شنبه 19 دی 1401 | نظرات ()
مطالب مرتبط با این پست
لیست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه: